Budowa flagowej inwestycji Ghelamco w Polsce – liczącego ponad 54 tys. mkw. i 174 m wysokości kompleksu biurowego The Bridge – oficjalnie dobiegła końca. To kolejny spektakularny projekt i krok w dynamicznej transformacji okolic ronda Daszyńskiego w biznesowe centrum Warszawy, którą zapoczątkował belgijski deweloper i do dziś z powodzeniem kontynuuje.
Most między epokami
The Bridge to nie tylko nazwa – to także idea architektoniczna. Projekt łączy przeszkloną bryłę wieżowca z odrestaurowanym zabytkiem, tworząc unikalną całość, która doskonale wpisuje się w tkankę miejską i historię Woli. Nowoczesny biurowiec o wysokości 174 metrów i 42 piętrach góruje nad placem Europejskim i ulicą Grzybowską, podczas gdy przylegający do niego kameralny budynek Bellony z lat 50. XX wieku zyskał nowe życie – przy zachowaniu starych murów, unikalnego charakteru i ducha miejsca. Za ich projekt odpowiadała renomowana holenderska pracownia UNStudio oraz Polsko-Belgijska Pracownia Architektury PROJEKT, które od lat wyznaczają standardy dla nowoczesnych przestrzeni biurowych w Europie.
To jeden z najbardziej znaczących i zarazem największych projektów biurowych ostatnich lat w Polsce, a także kolejny krok w transformacji okolic ronda Daszyńskiego w biznesowe centrum i wizytówkę Warszawy, zapoczątkowaną przez Ghelamco. The Bridge jest przykładem nowoczesnej architektury, w której innowacyjne technologie spotykają się z najwyższymi standardami zrównoważonego budownictwa. Dzięki zaawansowanym systemom zarządzania energią, inteligentnym i ekologicznym rozwiązaniom oraz użytym materiałom, jak niskoemisyjny beton, tworzymy przestrzeń nie tylko komfortową, estetyczną i funkcjonalną, ale także przyjazną dla środowiska – podkreśla Jarosław Zagórski, dyrektor zarządzający Ghelamco Poland.
The Bridge przyciąga wzrok swoją szklaną, rozrzeźbioną bryłą, przypominającą oszlifowany diament. Dla kontrastu dawny gmach Bellony urzeka architekturą o tradycyjnych rozwiązaniach, jak boniowania, gzymsy, płyciny, drewniana stolarka okienna czy charakterystyczna dla przemysłowej Woli cegła na elewacji.
Nowy standard technologiczny i ekologiczny
The Bridge wprowadził na rynek łącznie ponad 54 tys. mkw. najnowocześniejszej powierzchni biurowej: blisko 49 tys. mkw. w wieżowcu i ponad 5 tys. mkw. w Bellonie. Do dyspozycji najemców oddano także podziemny parking na 282 samochody i 164 rowery (w tym specjalne strefy dla elektryków), stacje do ładowania pojazdów elektrycznych oraz pełną infrastrukturę dla rowerzystów. W tym ostatnim przypadku składają się na nią nie tylko komfortowe szatnie z natryskami, ale również niespotykane dotąd w polskich biurowcach rozwiązanie wprost z Holandii – wciągarka do rowerów, dzięki której bez użycia siły można przetransportować rower z poziomu ulicy do podziemnego parkingu rowerowego pod wieżowcem, i na odwrót.

Zakończenie prac budowlanych nad The Bridge oznacza również reorganizację przestrzeni w jego bezpośrednim sąsiedztwie. Teren, który dotąd zajmowało zaplecze budowy, pod koniec roku zostanie w znacznej części ponownie włączony do Placu Europejskiego – zielonej, otwartej i przyjaznej strefy, która od lat stanowi wizytówkę inwestycji Ghelamco na Woli, służąc mieszkańcom Warszawy. Obecnie trwają prace nad budową fontanny, która będzie kontynuacją istniejącego systemu, a także układane są nowe posadzki z granitu – takiego samego jak na części placu przed Warsaw Spire. Do projektu nowej części Placu Europejskiego zaproszone zostało renomowane belgijskie studio Wirtz International – to samo, które odpowiadało za pierwotne założenie.